3+1 příběh ikonických tenisek

od Lucie Javorková -
4 min

Tenisky, boty s gumovou podrážkou. Nosíme je všichni. Na úplném začátku, tedy na konci 19. století, byly výsadou smetánky, která si v nich chodila zahrát tenis nebo kroket. Obyčejní lidé mohli jen smutně přihlížet. 

Dnes je to jinak. Díky asijským výrobcům, kteří dodnes velkoryse dávají šanci přispět nějakým tím dolarem do rodinného rozpočtu i dětem již od sedmi let věku, se podařilo výrazně snížit výrobní náklady, takže dnes tenisky může obout každý. Tady jsou příběhy 4 značek, které ovlivnily jejich historii. 

Converse

Nejstarší, nejoblíbenější a nejdéle vyráběná basketbalová obuv? All-Stars od Converse. Údajně celých 60 % Američanů mělo za svůj život alespoň jeden pár conversek. Před první světovou válkou si vedení firmy Converse uvědomilo, že výroba pracovních bot je jen sezónní záležitostí a potřebují něco trvalejšího.

Vycítili dobrou příležitost, vsadili na stále oblíbenější basketbal a vymysleli speciální hnědo-béžové boty s tlustou gumovou podrážkou, která neklouže, a vysokým šněrováním, které zamezí vymknutí kotníku. Nápad celkem dobrý, prodeje nic moc. Ze začátku. Pak si jich ale všiml basketbalista Charles “Chuck” H. Taylor, zajel do sídla firmy v Chicagu, boty nechal upravit tak, aby byly pro basket skutečně ideální, model se po něm pojmenoval a Chuck se stal skutečnou legendou. A conversky zrovna tak. 

Keds

Sedm let po Converse, v roce 1916, přišla s lehkými textilními botami s gumovou podrážkou také firma U.S. Rubber Company. Ta sjednotila 30 různých značek obuvi a vytvořila jednu jedinou. Keds. Atletickou obuv, kterou nosili olympionici, tenisti i fotbalisti a která se jejich fanouškům zalíbila natolik, že ji začali nosit i mimo sport. Díky výjimečně tenké podrážce navíc bylo chození v kedskách tak tiché, že si vysloužily přezdívku sneakers z anglického sneak, plížit se. Podobně (plazivky) jim říkali i Čechoslováci, na které tyto boty doslova spadly z nebe díky humanitární pomoci, kterou na naše území během druhé světové války shazovali z letadel Američani.

Do běžného slovníku se ale nám ale díky nim dostalo jiné slovo, které se používá pořád: kecky. Největší boom kedsky zažily ale daleko později, na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Tančila v nich Baby v Hříšném tanci a puberťačky po celém světě (dobře, skoro po celém, třeba naše mámy měly číny) napodobovaly seriál Krok za krokem a nosily kedsky se shrnutými ponožkami, legínami a oversized svetry. Zájem koncem devadesátek zase opadl, ale dneska jsou díky vracející se módě opět v kurzu. Nebo díky tomu, že značku vlastní Wolverine. Totiž společnost Wolverine World Wide, ne Hugh Jackman. 

Vans

Možná už jste slyšeli známou historku o tom, jak vznikl typický mřížkovaný vzor podrážek vansek, totiž tak, že zakladatelé prostě nalili gumu do waflovače. Nejznámější značku skateboardové obuvi založili koncem šedesátých let v Kalifornii bratři Paul a James Van Dorenové, přičemž původně necílili na skejťáky, ale na windsurfaře. Prkno jako prkno.

Firma Vans byla například také vůbec první společností vyrábějící boty, která dokázala své tenisky přizpůsobovat požadavkům zákazníků a vyráběla je a dodnes vyrábí v barvách podle jejich přání. Také dokázala podobně jako Converse využít vzrůstající obliby nějakého sportu, v tomto případě skateboardingu. Majitelé v té době totiž měli sklady plné bot, ale reklamu jako takovou si dovolit nemohli, tak objížděli první skateboardingové soutěže a nejlepším jezdcům vansky rozdávali zadarmo. Hned se to rozkřiklo, začalo se o nich psát v médiích a pak už je chtěli všichni. 

Prestige

Co by to bylo za článek o legendárních teniskách, kdybychom se nezmínili o kultovních  českých (sovětských) prestižkách. Svou největší slávu mají dávno za sebou, dodnes se jich ale prodá na 100 tisíc párů ročně. Málokdo přitom ví, že jejich design není tak docela původní. To tenkrát v osmdesátých letech státní firma Svit koupila formy na boty od německé značky Puma a vzhled si jen lehce přizpůsobila. Pak zamrzla a za dvacet let se v podstatě nezměnila. Pravda, i prestižky si můžete ve webovém konfigurátoru navrhnout v libovolných barvách, tvar ale zůstává nadále prakticky původní. Nejspíš však právě díky ikonickému vzhledu značka bílých tenisek s modrým pruhem přežila a své příznivce, kteří je nosí hrdě, si stále nachází. Nechápeme...