Co všechno na vás Google ví a jak se k tomu dostat

od Michaela Leraková -
5 min

Google o vás ví víc, než vy sami. Bez nadsázky. 

Nebojte se – nebudeme vás nabádat, ať si smažete maily, vypojíte internety a rituálně upálíte notebooky. Mít základní porozumění o tom, co na vás největší společnosti dneška ví a k čemu vlastně používáním Google účtu dáváte svolení, ale není od věci. 

Na základě obrovského množství dat a porovnávání s vám podobnými uživateli dokáže Google predikovat váš budoucí příjem nebo odhalit vaše preference dříve, než o nich budete vědět vy sami. Váš balíček dat zpracovávají automatizované systémy, a Google si jej nespojí přímo s vaší osobní identitou – je mu pouze přiřazeno unikátní ID, na jehož základě na vás následně cílí reklamy šité na míru vaší uživatelské skupině. 

Pokud se vám lehce stahují půlky, buďte v klidu. Google vaše data dále nešíří – nechce, ani nemůže – a sebemenší skandál s nesprávným nakládáním s daty by rozpoutal podobné peklo, jaký zaznamenal Facebook při kauze Cambridge Analytica a ovlivňování amerických prezidentských voleb. Přesto je do jisté míry zajímavé (a do jiné míry šílené), že datacentra poskládají vás život s přesností větší než vaše vlastní paměť. 

Jste připraveni vědět o sobě všechno? Pojďme na to!

1. Vyčerpávající historie všech vašich cest. Třeba i na záchod a zpátky. 

Máte zapnutou GPS, užíváte si funkci počítání kroků a bez mobilu se téměř nehnete? Klikněte sem a vaše procházky za pár let máte jako na dlani. Na mě si Google pamatuje zhruba poslední 3 roky.

Po rozkliknutí libovolného dne přichází další detaily – třeba to, jakou porci cesty zabrala chůze a jakou auto či veřejná doprava, nebo jak dlouhou dobu jste v dané lokaci strávili. 

 

2. Vaše veškerá historie vyhledávání? Sem s ní.

Google sleduje vaše vyhledávání souběžně na všech přístrojích, na kterých jste přihlášeni pod svým účtem. Smazali jste historii na tabletu? Nad Googlem nevyzrajete tak snadno. Na ostatních zařízeních ji stále dohledáte. Na tu svou se můžete mrknout zde

3. S čím na vás Google cílí? Mrkněte na svůj profil.

Na základě vašeho chování na internetu si vás Google dokáže zaškatulkovat, a škatulky to nejsou bůhvíjak široké. Na mě jich má Google celkem 75 a ze zdejší miniukázky nemůžu souhlasit jen s audiosystémy do auta. Netvařte se, že taky nežerete country, a mrkněte na vaše vlastní zaškatulkování.  

4. Chcete jít all-in? Stáhněte si na sebe složku (respektive několik složek najednou).

Všechny emaily; odeslané, přijaté i smazané. Všechny vaše kontakty, všechny soubory na Google disku, všechny záložky, záznamy o vašich nákupech a vše ostatní, čím jste udělali nesmazatelnou stopu v neznámých vodách internetu – to vše si můžete stáhnout v podobě komprimovaných složek zde

Můj link mi do mailu přistál zhruba 3 hodiny po zadání požadavku a 5 komprimovaných složek má dohromady 41.3 GB. Podle propočtů pár nadšenců by tato hodnota zaplnila zhruba 35 milionů stránek ve Wordu. A pak o sobě člověk u pohovoru řekne maximálně to, že má rád sport, knihy a houbaření. 

Jak z toho ven? (A podstatněji: proč?)

Datový konzultant Dylan Curran kdysi postnul zajímavý Tweet; „Nikdy bychom nenechali vládu, aby nám nainstalovala kamery a mikrofony v našich domovech a sledovala nás prostřednictvím trackovacích zařízení. Nakonec jsme se ale soukromí vzdali, protože, kašlat na to, se chceme koukat na roztomilá psí videa.“

Dylan má samozřejmě pravdu, stejně jako miliony dalších, kteří slovo “soukromí” skloňují v každém pádě. Otázka je, jak máte nastavené osobní mantinely. 

Díky sdílení lokace, uložené adrese práce a domu a sledování mého chování na cestě mi je Google schopen automaticky nabídnout nejrychlejší spoje z místa A do místa B. S aplikací Google Trips sice společnost ví, kam se chystám a kde jsem byla, jaká místa jsem přesně navštívila a jaký denní plán jsem si sestavila, zároveň mám ale na jednom místě letenky, ubytování, nejlepší místa, hodnocení ostatních i alternativní denní plány, kdybych byla líná sestavit si vlastní. 

S cílenou reklamou na mně vydělává jak Google, tak společnosti, které přes Google Ads prodávají. Díky perfektnímu cílení mi ale nevyskakují plíny, sekačka nebo UFO detektory, ale zboží, které je pro mě relevantní. Popasování se s návalem shopaholictví už je na každém. 

Ať už jste v táboru zásadních ochránců soukromí za každou cenu, nebo považujete sdílení vašeho chování s Googlem za malou daň za usnadněný život, vyplatí se pročíst si podmínky, se kterými Google účet používáte. Zabere to pár minut a vždycky se hodí nějaká ta věc, se kterou se můžete vytasit jako největší machři, až budou čtenáři Parlamentních listů vykládat, jak Google vaše data prodává. Monopol na cílenou reklamu je v době, kdy marketing hýbe světem, nejcennějším monopolem na světě, a vedení jedné z nejbohatších společností světa si to umí spočítat.