Den v Liftagu: Jak se dělá nejlépe hodnocená taxi appka na světě?

od Lukáš Martínek -
6 min

Už dva roky mám v mobilu nainstalovanou aplikaci se žlutomodrým logem. Tahle appka vám nezařídí rande jako Tinder ani v ní nesejmete otravné ptáky jako v Angry birds. Její kouzlo je v něčem jiném. Když potřebujete rychle taxi, stačí ji otevřít, zadat odkud kam jedete a ona vám během chvilky nabídne taxíky poblíž. A ukáže u nich i očekávanou cenu za jízdu, hodnocení řidičů a info, jakým vozem se můžete svézt. Vy si vyberete, s kým chcete jet, a za chvíli už frčíte směr cíl. Ta appka se jmenuje Liftago, je jednou z nejlepších českých inovací a nás v Avokádech už několikrát zachránila, když jsme po párty potřebovali odvoz. Stačilo pár kliků na mobilu a všechno bylo zařízené.

Rozhodli jsme se, že vás dnes do Liftaga vezmeme na malou exkurzi a ukážeme vám, jak se taková appka dělá a co je v pozadí. Kdo jsou lidé, kteří za ní stojí a proč pracují na tom, abyste si taxíka mohli zavolat zrovna prostřednictvím mobilu a nemuseli na něj mávat na ulici jako Carrie Bradshaw? Co je žene dopředu a proč se zrovna jim povedlo vybudovat něco, co na svém telefonu používá více než 300 tisíc uživatelů? Pro odpovědi jsme se vydali přímo do kanceláří Liftaga, kde jsme strávili odpoledne a popovídali si tam s lidmi z marketingu, zákaznické podpory, vývoje i vedení. Tak pojďme na to! 

No jerks allowed

Když vejdete do kanclů na Karlově náměstí, kde tým Liftaga sedí, už po pár minutách si všimnete jedné super věci. Všichni jsou tu neuvěřitelně milí a autentičtí. Člověk se tu hned cítí dobře - mezi všemi těmi lidmi, co tu sedí, totiž nenajdete jediného kakabuse, který by bral energii ostatním. Není to náhoda, tahle "no jerks policy" je v Liftagu od začátku. I kdybyste uměli programovat jako pánbůh nebo vymýšlet marketingové kampaně jako ďábel, do Liftaga vás vezmou jen tehdy, pokud zapadnete mezi ostatní členy týmu. Tady nehledají geniální solitéry, ale lidi, mezi kterými je radost být.

Teambuilding Liftága aneb když vyměníte tágo za raft.

Říkám si, jestli se tahle hezká firemní vlastnost nějak odráží i do samotné aplikace. A ukazuje se, že ano, že když nabíráte lidi, kteří se chovají pěkně ke kolegům, je pro ně samozřejmé, že se chovají pěkně i k zákazníkům. "Kdybych měl vybrat jednu vlastnost, která vystihuje Liftago, byla by to empatie," říká mi Martin, který má na starosti zákaznickou podporu. "Jsme platforma, která dává dohromady řidiče a zákazníky a věříme, že pokud budeme umět naslouchat jak řidičům, tak zákazníkům, vytvoříme tu nejlepší službu. V minulosti taxislužby nebyly příliš prozákaznicky orientované a když jste měli nějaký problém, nikdo ho s vámi nechtěl řešit. Právě tohle s naší aplikací měníme a chceme, aby díky nám bylo cestování taxíkem bezproblémové a příjemné."

Že se to Liftagu daří, dokazují jak uživatelská hodnocení (na Google Play má aplikace 4,7 hvězdiček a na App Storu dokonce 4,9 hvězdiček, což z něj dělá nejlépe hodnocenou taxi appku na světě), tak i kuriózní příběhy jeho zákazníků. Jeden pasažér například zapomněl v autě sklenici s polévkou, jiný v autě nechal dokonce botu. Oba pak volali na zákaznickou podporu, která kontaktovala řidiče a zařídila, aby se ztracené věci dostaly zpátky k pasažérům. Právě tyhle malé detaily, ochota řešit jakýkoli problém a spokojení řidiči dělají z Liftaga lovebrand.

Když budoucnost přepravy není nuda

Kdybychom vedle empatie hledali další vlastnost, která je pro firemní kulturu v Liftagu typická, byla by to silná vize. Tu měli Martin Hausenblas, Juraj Atlas a Ondřej Krátký. Tihle tři se společně zamysleli nad budoucností mobility a nad tím, jak se budou lidé přepravovat za pár let. Tahle otázka je s Liftagem spojená od začátku - firma sice začala s taxi aplikací, protože to bylo něco, co trh v tu chvíli potřeboval, ale dlouhodobá vize Liftaga je vyřešit dopravu ve velkých i malých městech, propojit jednotlivé dopravní prostředky jako jsou taxíky či městská doprava a vytvořit tak rozumnou alternativu pro všechny, kdo nechtějí vlastnit automobil, a přispět tak k udržitelnosti. 

Když Ondra Krátký o téhle vizi mluví, člověk cítí, že to nejsou jen vzdušné zámky. Zní to jako vyprávění někoho, kdo v tomhle odvětví nasbíral spousty zkušeností a teď je připravený na budoucnost. Dokonce možná i na to si budoucnost sám vytvořit. V říjnu Liftago oznámilo investici více než 100 miliónů korun od české společnosti Livesport, kterou zaujala technologie, jakou v Liftagu vytvořili. Tato technologie bude nyní nasazena i v dalších městěch, v Liftagu totiž právě expandují. "Do konce roku bychom rádi byli ve všech krajských městech. V tuhle chvíli působíme v Praze, Brně, Ostravě, Zlíně a Liberci, nedávno jsme přidali Plzeň, České Budějovice a Ústí nad Labem a těšíme se, až začneme vozit lidi i v dalších městech," říká Ondra.  

Mimochodem, stomilionová investice je na české startupové poměry velká věc. Ptám se Ondry, co je důvodem, proč se takový úspěch povedl zrovna jim a v čem je jejich aplikace tak unikátní, že zaujala zákazníky i investory. "Myslím, že pro to existují dva hlavní důvody. Za prvé spolupracujeme jen s licencovanými řidiči, kteří v ulicích už jsou a nemusíme město zahlcovat novými. Navíc jsme 100% legální a nezneužíváme pro svůj byznys amatérské řidiče, kteří by museli jezdit načerno. Ale hlavní důvod je, že náš unikátní koncept aukce, kdy řidiči svobodně nabízejí zákazníkům svezení za své ceny a pasažéři si vybírají, vytváří přirozenou konkurenci. Nejsme dispečink, takže řidiče neúkolujeme, mohou si jezdit, kdy chtějí a navíc jsme jedinou aplikací, kde si řidič může nastavit cenu za jízdu - když pak někdo poptává taxi, je to vlastně aukce, do které se zapojíš se svojí nabídkou a pokud si tě druhá strana vybere, uskuteční se jízda. Ukazuje se, že tenhle model skvěle funguje jak pro řidiče, tak pro pasažéry a má potenciál rozšířit se i za hranice Česka," naráží Ondra na zahraniční expanzi, kterou v Liftagu také plánují.

Svézt se s popelářem

V minulosti na sebe Liftago upozornilo i netradičním marketingem. Představte si, že si objednáte taxi a přijede pro vás nová Tesla. Nebo popelářský vůz. 

Více nám k tomu pověděl Tomáš, který je momentálně zodpovědný hlavně za marketingovou podporu expanze do nových měst. "Cítíme, že náš produkt je hodně inovativní a stejně se chceme chovat i v marketingu. Vedle tradičních kampaní párkrát do roka uspořádáme speciální akci, kdy si objednáš taxíka a když máš štěstí, přijede pro tebe auto, které nečekáš. Má to úspěch, zákazníci jsou vždycky překvapení a reagují pozitivně," říká Tomáš a dodává, že v minulosti se takhle pasažéři mohli svézt třeba hasičským autem. Mimochodem, vozový park řidičů Liftaga je dost pestrý - třeba na zmíněnou Teslu mohou zákazníci narazit po celý rok, stejně jako na osmimetrovou bílou limuzínou Lincol Town Car. 

Vedle toho v Liftagu nedávno natočili i první televizní spot. "Chtěli jsme autentickou reklamu, která lidem ukáže, o čem je naše služba. Zahráli si v ní i naši zaměstnanci." Na jejich výkony můžete mrknout ve videu. Dvě hlavní role obsadili profesionální herci, ale mihne se tam i šéf vývoje nebo firemní fakturantka z Liftaga. Za nás dobrý! 

Fun facts aneb co jste o Liftagu nevěděli?

  • Nejvíce toho s Liftagem najezdil jeho ředitel a spoluzakladatel Ondřej Krátký, bylo to přes 2 600 jízd. 
  • V Liftagu už mají za sebou také jednu love story: pasažérka se zamilovala do řidiče, kterého si pak celý večer přes appku objednávala. 
  • Jedna z nejdelších jízd taxíkem trvala 4 hodiny a 26 minut a měřila 515 kilometrů. Jelo se z Prahy do Frankfurtu nad Mohanem. 

​​​Chytrá appka

Správná technologická firma by nemohla existovat bez dobrých vývojářů. My jsme mluvili se dvěma – s Honzou, který má na starosti vývoj iOS aplikace a s Radkem, který se stará o práci s daty. Měli jsme z toho trochu strach – přece jen to jsou ajťáci a to není náš obor. :-) Ukázalo se ale, že nebylo čeho se bát, kluci byli super a zvládli nám srozumitelně vysvětlit, jak to mají v Liftagu s technologiemi. Vedle vývoje samotné aplikace nás zaujalo hlavně využití systému aukce: pokud si objednáte taxi, existuje spousta možností, jaké řidiče vám aplikace může nabídnout. Právě tady přichází ke slovu složitý algoritmus, který pro vás vybere ty nejvhodnější a ty vám pak ukáže v appce, abyste si mohli finálně vybrat, s kým pojedete. Do budoucna se Liftago chystá na další výzvu - zapojit do algoritmu i strojové učení a umělou inteligenci.

"Na Liftagu se mi libí, že je zde velká snaha řídit se podle dat a nové myšlenky hodnotit podle přínosu na zlepšení služby” říká k tomu Radek. "Jsme hodně zaměřeni na data, takže úplně každý ve firmě k nim má přístup a vše, co dělá, si může ověřit, aby to mělo opravdový přínos pro řidiče i pasažéry," dodává k tomu Honza.  

Tím naše Tour de Liftago končí a i nám tohle odpoledne pomohlo odhalit zajímavou věc. Liftago je naprosto spešl firma. Firemní kulturou, lidmi i produktem, se kterým se zase někdy svezeme, až budeme potřebovat odvoz z párty a nebude se nám chtít volat si taxíka.