Fenomén Kickstarter: Kupa zajímavostí, nejúspěšnější projekty i tipy, jak tu vybrat miliony

od Markéta Pešková -
5 min

Letos v dubnu to bylo přesně devět let, co byl spuštěn nejúspěšnější crowdfundingový projekt na světě Kickstarter. Sídlí v New Yorku a stojí za ním hudebník Perry Chen. Jak to celé začalo, co jsou ty zdaleka nejúspěšnější projekty a co jsou naopak největší úlety, na které se tu vybraly peníze? Čtěte dál a dozvíte se to stejně jako tipy, co dělat, aby právě ta vaše kampaň na Kickstarteru uspěla.

Na začátku byl hudební fanda

„V roce 2001 jsem žil v Ontariu a jednoho dne mě napadlo, že bych chtěl v příštím roce přivézt dva DJe, aby zahráli na tamním jazzovém festivalu. Pak jsem našel skvělé místo, kde by mohli hrát, a tak jsem se ozval jejich manažerům. Show se ale stejně neuskutečnila, chtěli totiž tolik peněz, kolik jsem si rozhodně nemohl dovolit.” 

Tak o vzniku nejslavnějšího crowdfundingového portálu na světě mluví jeho duchovní otec Perry Chen. Právě ze smutku, že své oblíbené umělce neuvidí, se mu v hlavě zrodila myšlenka na webové stránky, kam by lidé mohli přijít a zaplatit si vstupenku na vystoupení. Když by jich bylo dost, show by se konala, pokud ne, neuskutečnila by se.

Od myšlenky ale bylo k realizaci zatím příliš mnoho překážek, jež Perry odmítal zdolávat, a tak se zase vrátil k muzice. Po cestě se ale potkal se správnými lidmi a Kickstarter byl tak 28. dubna 2009 spuštěný. 

Hudba hýbe Kickstarterem

Mezi první významné projekty patří knižní sbírka umění vztahujícího se k prezidentské kampani Baracka Obamy, jíž spustil její šéf Scott Thomas. Jmenovala se Designing Obama a Thomas chtěl původně vybrat 65 tisíc dolarů. Nakonec se mu ale sešlo skoro o 20 víc.

Projekt, na nějž Perry vzpomíná opravdu rád, bylo nové EP písničkářky Allison Weiss. Když vybrala o 285 % víc, než původně chtěla, Perrymu Chenovi bylo jasné, že je Kickstarter projektem jeho života. 

Kategorie Hudba patří na celém Kickstarteru k jedné z nejpopulárnějších, ke dnešku má na kontě přes 55 000 úspěšně zafinancovaných kampaní. Díky Kickstarteru se také proslavilo několik umělců, kteří později získali cenu Grammy.

Nejvíc peněz vydělaly gadgety

I když jsou hudba a film nejúspěšnějšími odvětvími mezi přispěvateli, rekordmany co se vybraných peněz týče jsou gadgety a hry. Nejúspěšnější hrou je Kingdom Death Monster 1.5 z loňského roku, na níž se vybralo skoro 12,4 milionů dolarů oproti požadovaným sto tisícům. Ještě větší úspěch co se požadovaných a vybraných peněz týče měla strategická desková hra Exploding Kittens (2015): tvůrcům by stačilo 10 tisíc dolarů, nakonec ale získali skoro 8,8 milionů dolarů.

Gadgety a chytré doplňky jsou ale tím, co rekordy na Kickstarteru skutečně boří. Je tu třeba chytrý přenosný chlaďák, v němž je i reprák, světlo nebo nabíječka smartphonů. Coolest Cooler získal 13,3 milionů dolarů. Úspěšná byla také chytrá cestovní bunda s 15 různými funkcionalitami, jež v roce 2015 vydělala 9,19 milionů.

I na tohle se vybralo?

Krom těch opravdu cool projektů ale existuje celá řada těch, nad jejichž úspěšným završením zůstává rozum stát. I když.. i my vlastně vůni slaniny zbožňujeme, že? I proto umělec Greg Kiesow vybral 2,8 tisíce dolarů na plátky slaniny z plastu, jež přispěvatelé dostali. Úspěšný byl také Alli Dryer, který do reality proměnil mýdlo s vůní slaniny nebo barbecue omáčky.

Prvenství v úletech ale drží Noboru Bitoy. Po přispěvatelích chtěl 8 dolarů, aby si mohl u stánku nedaleko svého bydliště koupit burrito. Nakonec vybral přes tisíc dolarů a dárcům pak za odměnu poslal graf, jak se v průběhu času vyvíjelo jeho chuťové uspokojení.

Jak na úspěšnou kampaň

Pokud budete dodržovat následující body, svoji šanci na úspěch o dost zvýšíte.

1. Nepodceňujte přípravu

Krom skvělého produktu je na Kickstarteru nejdůležitější způsob realizace kampaně, v níž by nemělo chybět video. Statistiky ukazují, že pokud u představení projektu krátký film chybí, je šance na vybrání celé částky až o 26 % nižší.

2. Klíčové jsou start a délka kampaně

Při úspěšné crowdfundingové kampani se velká část peněz vybere hned po spuštění, poté zájem lehce upadá a krátce před koncem se většinou vybere zdaleka nejvíc peněz. Lidé z Kickstarteru proto doporučují spíše kratší kampaně. Čím totiž delší kampaň, tím víc se prodlužuje prostřední doba, v níž se vybírá nejmíň peněz, a lidé, kteří na ni v té době narazí, jí mají tendenci nevěřit. A přispějí radši někde jinde, kde je podle nich větší šance na vybrání celé částky.

3. Pomůže Facebook

K nastartování zájmu vám můžou výrazně pomoct sociální sítě, hlavně Facebook, kam se doporučuje dávat co nejvíc aktualizací o průběhu kampaně. Pokud tento bod nezanedbáte, zvýšíte šanci na úspěch celého projektu až o 13 %.